narrow default width wide
colour style colour style colour style colour style
Graj i ucz się PDF Drukuj Email

28.11.2012

 

O grach komputerowych inaczej…

 

 

Wielu z nas gra w gry komputerowe akcji, bitewne, strategiczne, przygodowe, RPG i symulatory, a rodzice często krzyczą i zakazują tego. Spróbujmy ukazać gry w innym świetle. Zanim się tym zajmiemy, przytoczmy kilka obiegowych opinii. Wielu ludzi kojarzy gry ze stratą czasu, niekorzystnym wpływem na psychikę (zmiany zachowania, agresja, wandalizm, zaczynają się zacierać granice między rzeczywistością a fikcją), złym wpływem na organizm młodego człowieka (krzywy kręgosłup, bóle głowy, zespół suchego oka).

Czy jednak można powiedzieć o grach coś pozytywnego? Po pierwsze, często wymuszają znajomość języka angielskiego, mogą być motywującą formą nagrody (na przykład określam sobie jakiś pozytywny cel i po jego osiągnięciu nagradzam się zakupem nowej gry). Mogą wpływać także na zwiększenie naszego pola widzenia i poprawę refleksu. Po drugie, niektóre z nich mają charakter edukacyjny. Mogą nam pomóc przy nauce historii, geografii, przedsiębiorczości, wiedzy o kulturze, religii, techniki a nawet... języka polskiego.

Przedstawiamy poniżej charakterystykę kilku wybranych gier mających charakter edukacyjny:

Civilization (cała seria) Gra polega na rozwoju własnej cywilizacji od początku jej dziejów w epoce pierwotnych społeczeństw rolniczych do futurystycznej ery lotów w kosmos. Korzyści płynące z gry:-możliwość poznania wielkich przywódców z całego świata takich jak Napoleon Bonaparte, Abraham Lincoln, George Washington, Caryca Katarzyna II, Józef Stalin, Wilhelm II, Montezuma II, Juliusz Cezar i wiele, wiele innych-możliwość poznania form rządów np.: despotyzm, demokracja, komunizm, monarchia itp. -gra daje szanse odkrycia wielu cudów świata starożytnego i współczesnego np.: Koloseum, projekt SETI, Kolos Rodyjski itd. Mount & Blade Tu gracz wciela się w podróżnika przybywającego do krainy zwanej Calradią. W przeciwieństwie do większości gier cRPG nie jest to kraina fantasy, lecz typowo średniowieczny świat, pełen zamków, rycerzy i kupców.

Korzyści płynące z gry:

- szansa poznania terenów posiadanych przez Polskę, Turcję, Szwecję, kozacką Ukrainę i Wielkie Księstwo Moskiewskie

- można odwiedzić znane miasta – Kraków, Warszawa, Moskwa, Bakczysaraj

- można spotkać ludzi znanych z historii (królowie i rycerze) oraz z Trylogii  Sienkiewicza (Jan Onufry Zagłoba, Michał Wołodyjowski, Bohdan Zenobi Chmielnicki).

Age of Empires Ta gra stawia przed graczem cel rozwinięcia nacji rozpoczynając od garstki wieśniaków w epoce kamienia, do potężnej cywilizacji w epoce żelaza z rozwinięta technologią i uzbrojeniem.

Korzyści płynące z gry:

- zmusza gracza do wysiłku umysłowego

- daje szanse poznania realistycznie odtworzonych jednostek cywilnych i militarnych

Fate of Hellas Akcja rzuca nas na pola bitwy, gdzie walczymy ramię w ramię z Aleksandrem Wielkim i innymi Macedończykami.

Korzyści płynące z gry:

- tak samo jak Age of Empires zmusza do wysiłku umysłowego,

- daje szansę podszkolenia umiejętności strategicznych,

- daje szansę poznania mniej znanych starożytnych przywódców

Polanie II Gra rozpoczyna się w 704 roku. Wtedy to Kościej przejmuje władzę na terenach Polan, a dawnego władcę, młodego księcia Mirka, przenosi do innego wymiaru. Po pięciu latach kapłan Dobromir odnajduje Mirka i przywraca go do normalnego świata. W tym momencie przejmujemy kontrolę nad księciem i rozpoczynamy długą i trudną walkę ze złem.

Korzyści płynące z gry:

- uczy archaizmów, pokazuje historię Polan

Anno - gra strategiczno-ekonomiczna.

Korzyści płynące z tej gry:

- uczy ekonomii,

- uczy geografii,

- uczy przedsiębiorczości.

Europa Universalis II Przedstawia ona świat z lat 1419-1819. Gracz przejmuje kontrolę nad jednym z ówczesnych państw. Jego zadaniem jest kolonizacja, odkrywanie nowych ziem, rozwijanie technologii, infrastruktury i handlu, kierowanie dyplomacją oraz armią.

Korzyści płynące z tej gry:

- daje szansę poznania poszczególnych okresów w latach 1419-1819 (renesans, barok, odkrycia geograficzne, rewolucje we Francji, walka o niepodległość USA)

- uczy skrupulatnego zarządzania finansami,

- uczy handlu, ekonomii, geografii, polityki, kultury i religii innych krajów

Po trzecie, gry dostarczają wyrafinowanej formy rozrywki (np. FIFA, NBA, NHL) a także uczą odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Dzięki nim, możesz na chwilę  zamienić się w króla, wojownika, budowniczego a nawet w czarny charakter. Mamy nadzieję, że przekonaliśmy Was do rozsądnego korzystania z gier komputerowych.

Artur Majerczak i Bartek Gabryś

 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież